«Φωτιά» οι τιμές στα καύσιμα: Στα 2,7 ευρώ η αμόλυβδη – Έρχεται νέο fuel pass
Οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να τραβούν την ανηφόρα ενώ προς το παρόν δεν φαίνονται στον ορίζοντα σημάδια αποκλιμάκωσης. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση ετοιμάζεται όπως όλα δείχνουν για την επέκταση του fuel pass ως μέτρο ελάφρυνσης για τους οδηγούς που βλέπουν τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο να έχουν μετατραπεί σε… πολυτέλεια.
Η μέση τιμή της βενζίνης σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης έχει διαμορφωθεί πανελλαδικά στα 2,367 ευρώ το λίτρο οδεύοντας ολοταχώς προς τα 2,5 ευρώ λίτρο στη Αττική. Ωστόσο, ήδη σε νησιωτικές περιοχές η τιμή έχει ξεπεράσει προ πολλού και αυτό το «φράγμα». Ενδεικτικά σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Ιόνιο και Κρήτη ενώ η μέση τιμή διαμορφώνεται κοντά στα 2,5 ευρώ το λίτρο, οι οδηγοί σε αρκετά πρατήρια αγοράζουν τη βενζίνη πάνω από το 2,7 ευρώ το λίτρο.
Διεθνείς αναλυτές προβλέπουν πως οι τιμές ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές και τους επόμενους μήνες ενώ και η Moody΄s εκτιμά ότι οι τιμές του φυσικού αερίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα παραμείνουν υψηλές τουλάχιστον για τα επόμενα 3 έως 5 χρόνια με το βασικό της σενάριο της να είναι πως οι τιμές του πετρελαίου θα υποχωρήσουν το 2023.
Η εικόνα στην ελληνική αγορά των καυσίμων δημιουργεί έντονη ανησυχία στους καταναλωτές ενόψει μάλιστα των καλοκαιρινών διακοπών αλλά και προβληματισμό στους επαγγελματίες που ζητούν μέτρα όπως μείωση του ειδικού φόρου ή του ΦΠΑ στα καύσιμα, ως μόνη λύση συγκρατηθούν οι τιμές.
Aπό την πλευρά της πάντως η ελληνική κυβέρνηση, όπως επισημάνθηκε δια στόματος του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, αναμένεται να προχωρήσει στην επέκταση του fuel pass και μετά την 30ή Ιουνίου σε μία προσπάθεια να βοηθηθούν οι πολίτες από το ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων.
Οι επίσημες ανακοινώσεις σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου αναμένεται να γίνουν μέσα στον μήνα ενώ ο ίδιος μιλώντας στον ΣΚΑΙ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να διευρυνθούν οι δικαιούχοι της κάρτας καυσίμων, με την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων ώστε να συμπεριληφθούν περισσότεροι πολίτες.
Παράλληλα πάντως ο κ. Οικονόμου ανέφερε ότι δεν μπορεί να γίνει μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα επισημαίνοντας ότι «η αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων δεν προκρίνεται από την κυβέρνηση για να πέσουν οι τιμές στα καύσιμα. Αν αυτά τα χρήματα λείψουν, είτε θα πρέπει να βάλουμε νέους φόρους ή να δανειστούμε με πολύ υψηλά επιτόκια».
Παράλληλα στο «τραπέζι», φαίνεται πως βρίσκεται και σχέδιο για bοnus στα νοικοκυριά που προχωρούν σε μείωση της κατανάλωσης για τα κλιματιστικά. Πρόκειται ουσιαστικά για παροχή κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας και από νοικοκυριά – πέραν του δημοσίου τομέα- με αυξημένη επιδότηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, εφόσον διαπιστωθεί ότι συμβάλουν στη λεγόμενη «επιχείρηση θερμοστάτης», τη μείωση, δηλαδή, της κατανάλωσης ενέργειας.